اناگرام

اناگرام یا اینیاگرام چیست؟

5
(2)

معرفی تیپ های شخصیتی به سبک با سبک اناگرام.

یکی از علمی ترین و جدید ترین متد ها برای شخصیت شناسی افراد، محسوب می شود، صحبت کنیم. این شخصیت شناسی در قدم اول به درمان یکی از اساسی ترین مشکلات افراد که داشتن تضاد با خود و عدم برقراری رابطه با دیگران است، کمک بسزایی می کند.

انسان ها، ذاتا موجوداتی نیازمند هستند که برای رفع نیاز ها و رسیدن به خواسته هاشون تلاش می کنند؛ اما در برخی از موارد، اختلافی بین خواسته ها و توانایی های آنها شکل می گیرد که باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری می شود. این اختلاف را می توان با استفاده از تکنیک های NLP و انیاگرام تا حد بسیار زیادی درمان کرد.

تا حالا شده به خواسته و نیازی که دارید برسید ولی ته دلتون اون رضایت و خشنودی رو نداشته باشید؟ این حس وقتی به وجود میاد که شما به طور کامل از خودتون شناخت نداشته باشید. حالا چه جوری خودمون و بشناسیم؟

 

آناگرام (Enneagram) چیست؟

 

اگر ما شناخت کافی از خودمان نداشته باشیم، راه های رسیدن به اهدافمان سخت تر می شود. پس ما می تونیم نتیجه بگیریم که خودشناسی یکی از عناصر اصلی رسیدن به هدف های مورد نظرمون هست. با درک صحیح تعریف اناگرام چیست میفهمید که این تکنیک ها یکی از تاثیرگذارترین راه ها برای شناخت شخصیت دیگران نیز محسوب می شود.

حالا میتونیم تعریف شخصیت شناسی رو بهتر درک کنیم. آناگرام یا (Enneagram) از دو واژه (ennea) به معنای نه (۹) و (gram) به معنای شکل یا وجه، تشکیل شده است و به صورت های آناگرام، اینیاگرام، انیاگرام و اینیاگرام نوشته می شود. در تعریفی مختصر می توان گفت، انیاگرام نه (۹) شکل شخصیت است و تکنیکی به شمار می آید که با بررسی مدل رفتاری افراد، تیپ شخصیتی آنها را بیان می کند. خود شناسی یکی از تکنیک های تکمیل کننده NLP هم محسوب می شود.

هدف از خلقت انسان چیست؟

 

ما به کمک مقاله اناگرام چیست میتونیم به این سوالات پاسخ بدیم و دغدغه فکریمون رو برطرف کنیم. خوشبختی، برای هرکس یه معنی میده، برای برخی از مردم خوشبختی رسیدن به موفقیت، ثروت و پوله و برای برخی دیگه میتونه هیچ کدوم این ها نباشه. همه این موارد بر میگرده به شخصیت افراد و کسی نمیتونه بگه چرا.

خود شناسی به سه دوره تقسیم شده،انیاگرام پایه، شخصیت شناسی در ازدواج و اینیاگرام مدیریت که این دوره ها به شما در کار، روابط خانوادگی، اجتماع، مشکلات و بسیاری دیگر از مسائل کمک بسزایی می کند. برای مثال اگر شما مدیریت یک شرکت رو بر عهده داشته باشید، شخصیت شناسی به شما کمک می کنه که هر کسی رو بر اساس استعداد و شخصیتی که داره در پست مناسبی قرار دهید و یا در مسئله ازدواج به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین مسیر و بهترین فرد رو برای زندگی انتخاب کنید و در طول آن، رضایت کاملی رو از زندگی داشته باشید.

 

تیپ های شخصیتی در اینیاگرام (خود شناسی)

 

همانطور که گفتیم، اینیاگرام ۹ تیپ شخصیتی داره که هیچ کدام از آنها نسبت به دیگری برتری ندارد. هر کدام از این تیپ های شخصیتی نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. ما با شناخت شخصیت خودمون می تونیم رابطه بهتری رو هم با خود وهم با اطرافیانمون برقرار کنیم. این ۹ تیپ شخصیتی رو میتونیم تو سه دسته اصلی قرار بدیم، دسته تفکر، دسته غریزه و دسته احساس. ما در ادامه مقاله اناگرام چیست به بررسی ۹ تیپ شخصیتی می پردازیم.

 

تیپ های شخصیتی انیاگرام

 

شخصیت ۱: کمال گرا، مصلح، عالی خواه، منظم، مقرراتی، تاثیر گذاری قوی، نکته بین، عدم بروز احساسات ظاهری (reformer)

شخصیت ۲: کمک کننده بدون هیچ چشم داشتی، بخشنده، مهربان، انسان دوست، سخاوتمند، دارای هنر خوب گوش دادن، بازگو کننده جزئیات، آرام کننده دیگران (helper)

شخصیت ۳: موفق، بازیگر، سازگار با محیط، نگران محبوبیت، حقیقت خواه، بلند پرواز، دارای روابط عمومی عالی، امتیاز گیرنده قوی، وفاداری کم، افراط در مدیریت،شهرت طلب (motivator)

شخصیت ۴: فردگرا، رمانتیک، هنرمند، افسرده روان، درون گرا، خلاق، توانایی در کاهش درد دیگران، عاشق، دارای احساس عدم درک شدن توسط دیگران، داشتن توجه زیاد به همدردی  ((romantic

شخصیت  ۵: کاشف، بافراست، محقق، داشتن افکار نو و جدید، عاشق مطالعه، آرشیو ساز، کم حرف و متفکر، ضعیف در حضور جمع، دانش خود را در خدمت دیگران قرار می دهد (thinker)

شخصیت  ۶: مسئولیت پذیر، اهل وفا، حالت تدافعی داشتن همراه با پرخاشگری، شکاک، بیزار از جنگ و دعوا، تمایل به یک رنگی، داشتن کاری مشخص، قابل اطمینان، امنیت خواه (skeptic)

شخصیت  ۷: ماجراجو، موفق، خوش باش، مجنون، با شور و شوق، دارای غم پنهانی ولی شاد و سرحال، چند کاره، فراری از محیط افسرده (enthusiast)

شخصیت  ۸: سلطه جو، دارای اعتماد بنفس، چالشگر، جنگجو، قاطع، شجاع، با شهامت، رک گویی، تمایل به دانستن عقاید دیگران، قدرت طلب، اهل مشاجره (leader)

شخصیت  ۹: صلح طلب، با شعور و آگاه، میانجی، خوشبین، خوش بیان، دید آسان به زندگی، دارای حس همدردی بدون توقع، مشاور و راهنمایی دهنده خوب  (peacemaker)

 

تیپ یک انیاگرام اصلاح گر و کمالگرا

تیپ ۱ خود شناسی را اصولا افرادی اصلاح طلب، کمالگرا و دادرس تشکیل می دهند. این افراد به دنبال دنیای کاملی هستند و برای پیشرفت خود و اطرافیانشان تلاش های بسیاری می کنند. این تیپ های شخصیتی در ذهنشان پیش فرض ها و استاندارد هایی دارند که بر اساس آن، رفتار اطرافیانشان را بررسی می کنند. افراد اصلاح گر به دنبال تکامل هستند و سعی می کنند، هیچ اشتباهی رو مرتکب نشوند. این گونه تیپ ها بسیار افراد خودداری هستند که باعث شده بیشتر از یک فرد منعطف، یک فرد ساختار یافته باشند.

نقاط قوت و ضعف تیپ یک ایناگرام

اگر سطح روانی این تیپ افراد از سطع معمولی، پایین تر باشه، متاسفانه به یه فرد سرکوبگر و انتقادی تبدیل میشن و دیدگاه های سیاه و سفید پیدا می کنند. این افراد وقتی میخوان برای خوب بودن تلاش کنن، رفتار سخت گیرانه و وسواسی از خودشون نشان می دهند و اگر کسی ازشون انتقاد کنه، سعی می کنن واقعیت رو با معیار هایی که دارن بیان کنند.

تیپ دوم انیاگرام کمک کننده و مهربان

این نوع تیپ شخصیتی، کمک کننده و مهربان است و به جهان با دید شخصی نگاه نمی کند. این افراد زندگیشون رو وقف بقیه می کنند و خودشون رو از راه خدمت به دیگران تعریف می نمایند. برخی از آنها هیچ چشم داشتی به پاداش مالی ندارند و هنر همدردی با بقیه و خوب گوش دادن به حرف هاشون و تسلی زخم هاشون رو به طور ذاتی تو وجودشون دارند. سخنرانان خوبی هستند و همیشه با عنوان های مهربان و دلسوز شناخته می شوند.

نقاط ضعف و قوت تیپ دوم

اگر سطح روانی این تیپ افراد از سطح معمول پایین تر باشد، آنها به فردی چاپلوس تبدیل می شوند و نیاز های واقعی خود را سرکوب می کنند و به فریب و اغوا می پردازند.

تیپ سوم انیاگرام بلند پرواز و موفقیت طلب

این تیپ افراد خودشون رو با اعتماد بنفس و مطمئن می دانند و پر انرژی هستند. افرادی که با موفق بودنشان شناخته می شوند و افرادی وفادار و آماده به خدمت هستند.

برای دریافت پکیج افزایش اعتماد به نفس و مهارت صحبت در سخنرانی کلیک کنید.

نقاط قوت و ضعف تیپ سوم

اگر سطح روانی این افراد از سطح معمول پایین تر باشد، باعث می شود ارزش های درونی خودشان را با دستاورد های خارجی بسنجند. از بی ارزش بودن بسیار می ترسند و به دنبال حس ارزشمندی در زندگی هستند.

تیپ چهارم انیاگرام فردگرا و هنرمند

این تیپ افراد بسیار حساس هستند و خیلی کم حرف می زنند. در بسیاری از مواقع خلاق و الهام بخش هستن و علاقه زیادی هم به کار های هنری دارند. این نوع تیپ شخصیتی، هنگامی که از طرف اطرافیانش کمتر مورد توجه قرار بگیرند، رنجیده خاطر می شوند. این افراد به درد های دیگران توجه می کنند و بسیار مهم است برایشان که حس یکی بودن را انتقال دهند.

نقاط قوت و ضعف تیپ چهارم

این افراد اگر در سطح روانی ناسالم قرار بگیرند، فردی انتقادی و پر از ناله هستند. در اکثر موارد یک دیدگاه اصلی دارند و می خواهند خودشان را ابراز کنند.

تیپ پنجم انیاگرام با جستجو گر و محقق

این افراد محقق و بسیار کنجکاو هستند و به بچه درس خوان معروف. عاشق یادگرفتن و استدلال هستند. افرادی گوشه گیر می باشند و تمایلی به گذاشتن انرژی و وقت برای دیگران ندارند. به جمع آوری کلکسیون و آرشیو سازی بسیار علاقه دارند و به دنبال آرامش هستند.

نقاط قوت و ضعف تیپ پنجم

این افراد در تصورات ذهنی خودشان زندگی می کنند و اگر در سطح روانی معمولی باشند، توانایی بسیاری برای تجزیه و تحلیل دارند.

تیپ ششم انیاگرام مسئولیت پذیر و وفادار

این افراد شک و تردید های زیادی داشته و تمایلی به تنش ندارند. در زندگیشان تمایل کمی به ریسک کردن دارند و شغلشان را به ندرت عوض می کنند. در نظر دیگران فردی صادق می باشد و دوستی های طولانی مدت برقرار می کند.

نقاط قوت و ضعف تیپ ششم

مسئولیت پذیر و وفادار هستند و از دیگران حمایت می کنند. اگر سطح روانی این افراد پایین تر از سطح معمول باشد، فردی شکاک و پرخاشگر می شوند.

تیپ هفتم انیاگرام ماجراجو و خوش گذران

مسافرت رفتن با این افراد بسیار دلپذیر است و سرشار از هیجان. افرادی شاد و خوشگذران و همچنین برونگرا هستند. از محیط های یکنواخت دوری می کنند و اگر از استعدادشان نتوانند استفاده کنند، توانمندیشان به هدر می رود.

نقاط قوت و ضعف تیپ هفتم

این افراد ترسشان را با برنامه های مثبت کنترل می کنند. اگر سطح روانی این افراد از حد معمول پایین تر باشد، ممکن است به مواد مخدر روی بیاورند و در برخی از مواقع مغرور، خودخواه و خود بزرگ بین هستند.

تیپ هشتم انیاگرام مدیر و چالشگر

در این تیپ شخصیتی، افراد قدرت طلب و مبارز هستند. رهبر و مدیری قدرتمند که زود از کوره در می رود. این افراد اشتباهاتشان را نمی پذیرند و با دیگران به ندرت مشورت می کنند و بسیار رک و شجاع هستند و برخی اوقات به دنبال احقاق حق دیگران نیز می باشند.

نقاط قوت و ضعف تیپ هشتم

این دسته از افراد مستقل و فعال هستند. اگر سطح روانی این افراد از سطح معمولی کمتر باشد، در تمایلاتشان غرق می شوند و بیش از حد کار می کنند. کینه توز و قلدر هستند و ممکن است بیش از اندازه رانندگی کنند.

تیپ نهم انیاگرام صلح طلب و میانجی

این تیپ از افراد مذاکره کننده و خواهان صلح هستند. در حفظ آرامش محیط تلاش می کنند و همیشه به دنبال راه میان بر هستند. در صحبت کردن مهارت بالایی داشته و دیدی آسان و خوشبینانه به زندگی دارند. کارهایش را به تعویق می اندازد و ناراحتی و عصبانیتش را با لج بازی نشان می دهد. آرامش ذهنی دارد و از تنش در محیط کار جلوگیری می کند. از جدایی بسیار می ترسند.

نقاط ضعف و قوت تیپ نهم

این افراد، اگر در سطحی پایین تر از سطح عادی باشند، دمدمی مزاج و منفعل شده و گاهی از زندگی خودشان غافل می شوند.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo