مشاوره فردی چیست؟

0
(0)

مشاوره فردی چیست؟

 

مشکلات و چالش هایی که هر روزه بر سر راه افراد قرار می گیرد تصمیم گیری را برای او مشکل می کند.

 

حتماً شما هم بارها اسم مشاوره فردی را شنیده اید و حتی یک بار هم شده به مراجعه به مشاوره فکر کرده اید.همانطور که می دانید تعارض داشتن نیازها و تمایلات که با واقعیات محیط و روابط، فشارهای زندگی و کاری ، مشکلات رفتاری و … امری اجتناب ناپذیر هستند این مسائل چالش هایی را پیش روی فرد قرار می دهد که نتواند به درستی تصمیم گیری کند.

در چنین شرایطی مشاوره فردی می تواند افراد را در رفع مشکلات روحی و روانی، مدیریت بحران، اختلالات شخصیتی و … کمک کند. در ادامه ی بحث بیشتر با این روش مشاوره و مزایای آن آشنا می شویم.

 

 

مشاوره فردی چیست؟

 

همیشه خانواده و دوستان در زمانی که شما به کمک و مشاوره نیاز داشته اید به شما کمک کرده اند. اما گاها افراد به مشاوره فردی حرفه ای نیاز دارند و مشاوره با یک روان درمانگر حرفه ای و متخصص و دارای صلاحیت می تواند در این خصوص بسیار مفید و کارآمد باشد.

 

بیشتر افراد در طول زندگی حتماً یکی از مشکلات نظیر مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی و اضطراب، اختلال دو قطبی و استرس و فشار روانی، مسائل بین فردی، سوگ، پرخاشگری، عصبانیت، عدم اعتماد به نفس و … را تجربه کرده اند.

 

به طور کلی مشاوره شخصی یا فردی به افراد کمک می کند تا بتوانند مهارت های لازم جهت مقابله با مشکلات روان شناختی را یاد بگیرند. مشاوران در این زمینه با همدلی کردن با فرد و قرار گرفتن در نقش مراجعه کننده می توانند راه کارهای درست و منطقی را ارائه کنند و  راهی برای مقابله با افکار منفی پیدا کنند.

 

انواع مشاوره فردی

 

افرادی که مشاوره فردی را برای رفع اختلالات شخصیتی، حل مشکلات رابطه ای با خانواده، مشکلات اخلاقی و بدرفتاری، مشکلات تحصیلی، مشکلات دینی و معنوی، مدیریت بحران، اختلالات روحی و روانی و … انتخاب می کنند قطعاً پشتیبانی درستی را برای چالش خود انتخاب کرده اند.

 

هر یک از این اختلالات با توجه صلاحیت و تحصیلات و تجارب مشاور باید از نوع خاصی از مشاوره جهت کمک استفاده کرد. انواع مختلف مشاوره شامل مشاوره درمان شناختی رفتاری (CBT)، طرح‌واره درمانی، روان پویشی، رفتار درمانی دیالکتیکی، درمان پذیرش و تعهد( اکت)، درمان مبتنی بر شفقت و … می باشد.

 

اهمیت و مفید بودن این روش ها گاها به دلیل افزایش آگاهی افراد، تشویق به خود آگاهی، شناسایی موانع، تقویت مهارت های ارتباطی و بهبود مهارت های مقابله سالم می باشد. این روند تا زمانی که منجر به تغییر  رفتار فرد و کاهش مشکلات روان شناختی شود ادامه دارد.

 

 

مزایای مشاوره فردی چیست؟

 

همانطور که گفته شد مشاوره فردی با داشتن مزایایی نظیر بالا بردن شناخت شخصی، تشویق به خود آگاهی، تقویت مهارت های ارتباطی و عاطفی و … مهم است و با مهارت هایی که مشاورین دارند می توانند رفتارهای مخرب فرد را ترک دهند.

 

از مهم ترین مزایایی که مشاوره شخصی دارند شامل موارد زیر است.

 

 

  • ذهن آگاهی یا ترغیب فرد توسط مشاور به آگاهی داشتن نسبت به افکار و احساسات خود در زمان حال
  • شناسایی باورها و ارزش های خود
  • یادگیری برقراری مرزها بر اساس بینش درباره نیازها و ترجیحات خود
  • بهبود مهارت های ارتباطی نظیر هوش هیجانی، اعتماد به نفس و احترام، گوش دادن فعالی همدلی
  • اطلاع پیدا کردن مشاور به افکار و احساسات بد فرد و کمک به رهایی فرد از این احساسات

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر می‌خواهید جز ۱٪ ثروتمندان جامعه باشید
حتما روی لینک زیر کلیک کنید.

ذهن ثروت ساز
close-link
enemad-logo