گفتگوی ذهنی در ان ال پی

5
(2)

چرا گفتگوی ذهنی در زندگی مهم است ؟ 

 

خیلی از مواقع ما دچار گفتگوهای ذهنی می‌شویم که اکثر اوقات نمی‌دانیم علت این گفتگوی ذهنی چیست و اینکه چگونه می‌توان گفتگوهای ذهنی را متوقف کرد؟ در ادامه به جواب این سؤالات و سؤالات مشابه دیگر در این زمینه خواهیم پرداخت.

 

گفتگوی ذهنی در بسیاری از موارد تولید کننده واکنش‌ها و رفتارهای ما در زندگی می‌باشد. برای ایجاد صلح و آرامشی درونی می‌توانیم عوامل تولید کننده گفتگوهای درونی خود را بشناسیم و آن‌ها را تحت مدیریت و تسلط خودمان قرار دهیم که در این مقاله از نگاه ان ال پی به این موضوع می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با ان ال پی می توانید مقاله nlp چیست را مطالعه کنید.

 

 

گفتگوی ذهنی در ان ال پی

 

در بسیاری از اوقات ما در جنبه‌های مختلف زندگی خود دچار دوگانگی و گفتگوی ذهنی درونی می‌شویم و این دوگانگی‌ها مانع گرفتن تصمیمات درست در زندگی و اتلاف انرژی و زمان ما می‌شوند. چه عواملی باعث بروز دوگانگی و احساسات و واکنش‌های ناشی از آن در ما می‌شوند و آیا ما می‌توانیم برای این گفتگوی ذهنی کاری انجام دهیم یا نه؟

 

حل چالش‌ها و دوگانگی‌هایی که در ما ایجاد می‌شوند بسیار مهم می‌باشد چراکه ان ال پی معتقد است برای داشتن یک زندگی لذت‌بخش و کسب نتایج متفاوت در آن ما باید همگرایی درونی داشته باشیم و تا زمانی که درون ما در یک‌جهت نباشد و همگرایی درونی ما در مورد هر چیزی درست نشود ما نمی‌توانیم به آن خواسته‌هایی که در زمینه‌های مختلف داریم دست پیدا کنیم.

 

شما در نظر بگیرید می‌خواهید مهاجرت کنید و قسمتی از وجود شما تمایل به مهاجرت و قسمتی دیگر با دلایل مختلف می‌خواهد مانع مهاجرت شما شود و مخالفت می‌کند و شما دچار یک دوگانگی درونی و گفتگوی ذهنی می‌شوید و نمی‌توانید برای این کار تصمیم بگیرید. همیشه ما با این‌طور مسائلی هرروزه در مورد تصمیمات مختلفی روبه‌رو هستیم؛

 

چطور می‌توان آن‌ها را حل نمود؟ نگاه ان ال پی به گفتگوی ذهنی و دوگانگی‌های درونی ما نگاهی بسیار جالب می‌باشد و می‌تواند به راحت‌ترین شکل به ما کمک کند تا ما این گفتگوها و مقاومت‌ها را در درون خود حل نماییم و بتوانیم تصمیمات آگاهانه و درستی را با سرعت بیشتری بگیریم.

 

علت گفتگوی ذهنی چیست؟

 

ما نسبت به هر موضوع و رفتاری که انجام می‌دهیم یک قسمت در ضمیر ناخودآگاه خود داریم. برای ثروت، سلامتی، آرامش و … هر چیزی که ما درکی از آن داریم می‌تواند در ذهن و ضمیر ناخودآگاه ما قسمتی به خود اختصاص دهد .

 

نکته دیگری که وجود دارد ما در مورد هر کار و فعالیتی که انجام می‌دهیم یا می‌خواهیم انجام دهیم همیشه یک قسمت مخالف و یک قسمت موافق وجود دارد مانند زمانی که شما می‌خواهید از خواب بلند شوید و قسمتی در وجود شما می‌گوید بلندشو ساعت هفت شده و قسمتی دیگر می‌گوید کمی دیگر بخواب و … در مقاله ضمیر ناخودآگاه چیست می‌توانید با عملکردها و کارکردهای ناخودآگاه بیشتر آشنا شوید.

 

اگر دقت کنید متوجه می‌شوید در مورد تمامی فعالیت‌هایی که شما انجام می‌دهید این گفتگوی ذهنی بین قسمت‌های مختلف وجود شما در حال انجام است و همیشه یکی از این قسمت‌ها قدرت بیشتری دارد و ما بر اساس آن عمل می‌کنیم.

 

خیلی از اوقات گفتگوی ذهنی درونی که در ما شکل می‌گیرد نیز ناشی از همین گفتگوی بین قسمت‌های مختلف می‌باشد و ما قادریم در ان ال پی آگاهانه به سمت این قسمت‌ها برویم و با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم و با آن‌ها مذاکره کنیم و از این طریق بتوانیم قسمت‌ها و پارت‌های مختلف ذهن و مغز خود را در مورد هر موضوعی در ضمیرناخودآگاه همگرا و یکپارچه کنیم.

 

قسمت‌ها و نیت مثبت پشت هر رفتار در گفتگوی ذهنی

 

در قبل بیان شد که تمامی رفتارهایی که ما انجام می‌دهیم در ذهن و ضمیر ناخودآگاه ما قسمتی را به خود اختصاص داده‌اند و هرکدام از این قسمت‌ها که باعث تولید رفتارهای مختلف در ما می‌شوند از اطلاعاتی که ما دریافت کرده‌ایم شکل‌گرفته‌اند. 

 

تمامی این قسمت‌ها بر اساس علت‌هایی که ما برای آن‌ها تعریف کرده‌ایم عمل می‌کنند که این علت در ان ال پی نیت مثبت نامیده می‌شود؛ مانند فردی که ورزش می‌کند و در پشت این رفتارش این نیت قرار دارد که ورزش باعث سلامتی و افزایش عمر می‌شود یا فردی که به دیگران بد دهنی می‌کند .

 

نیت مثبت این کارش به خاطر این می‌باشد که فحش دادن را نوعی دفاع برای حفظ امنیت خود می‌داند و این نیت از قبل با گرفتن اطلاعاتی از بیرون شکل‌گرفته است.

نیت مثبت و تولید رفتار

 

با نگاهی عمیق به این موضوع خواهید فهمید علت تمامی رفتارهای خوب و نادرست چیست و ما فقط بر اساس نیت‌هایی که برایمان تعریف‌شده و در پشت آن سودی را دریافت می‌کنیم عمل می‌کنیم.

 

هرچند اگر گاهی اوقات این نیت‌ها منجر به گفتگوی ذهنی و تولید رفتارهایی در ما شوند که چندان مؤثر نیست مانند فردی که مواد مخدر مصرف می‌کند چراکه این نیت مثبت برای او تعریف‌شده که با مصرف مواد به آرامش می‌رسی و می‌توانی با بی‌خیالی بیشتری زندگی را پشت سر بگذاری.

 

 

درنتیجه ما به این می‌رسیم که گفتگوی ذهنی و دوگانگی‌هایی که در ما به وجود می‌آید ناشی از تناقض و عدم همخوانی بین نیت مثبت قسمت‌های ذهنی ماست و ما برای رسیدن به همگرایی در بین این قسمت‌ها باید به سراغ این برویم که با قسمت‌های موافق و مخالف در مورد هر کاری مذاکره کنیم.

 

نیت‌های مثبت پشت هر قسمت را شناسایی کنیم که ما در ان ال پی با استفاده از تکنیک گفتگوی بین قسمت‌ها این کار را انجام می‌دهیم و با ترتیب دادن یک مذاکره و گفتگو بین قسمت موافق و مخالف زمینه‌ای را فراهم می‌کنیم تا هر قسمت نیت مثبت خود و دلایل خود را بیان کند و اگر می‌خواهیم قسمت موافق با انجام کارهای درست در این مذاکره موفق شود و قسمت مخالف را متقاعد کند از مراحل تکنیک گفتگوی بین قسمت‌ها به شکلی که در ادامه بیان‌شده است استفاده می‌کنیم.

 

 

چگونه گفتگوی ذهنی خود را متوقف کنیم؟

 

یکی از تکنیک‌های بسیار قدرتمند در ان ال پی برای حل گفتگوی ذهنی و دوگانگی‌های درونی در مورد تصمیمات و خواسته‌های جدید تکنیک گفتگوی بین قسمت‌ها می‌باشد. همان‌طور که بیان شد ما در مورد هر کاری در ذهن خود یک قسمت مخالف و موافق داریم که هرکدام بر اساس علت‌هایی که برایشان تعریف‌شده عمل می‌کنند.

 

این علت‌ها از اطلاعات قبلی که ما در مورد آن موضوع دریافت کرده‌ایم شکل‌گرفته‌اند و نیتی را ساخته‌اند که این نیت جنبه مثبت دارد. هر زمان که قسمت مخالف ما قدرت کمتری داشته باشد و موافق قدرت بیشتر ما به‌راحتی کارهایمان را انجام می‌دهیم درصورتی‌که اگر می‌خواهید تصمیم به انجام کاری بگیرید و می‌بینید مخالفت‌های درونی شما بسیار زیاد است در اینجا قسمت مخالف شما دارای دلایل و قدرت بیشتری می‌باشد.

 

تکنیک گفتگوی بین قسمت‌ها و حل یک گفتگوی ذهنی

 

هرکجا که در تصمیماتتان دوگانگی شدید و مخالفت‌های درونی شما به‌اندازه‌ای بود که مانع گرفتن آن تصمیم و انجام آن کار می‌شود بدانید که قسمت مخالف آن کار در ذهن شما بزرگ‌تر از قسمت موافق می‌باشد و برای حل این مسئله ما باید با قسمت مخالف ضمیر ناخودآگاه مذاکره و دلایلش را برای مخالفت بپرسیم.

 

چراکه اگر ما به قسمت‌های مخالف نپردازیم و به آن‌ها بی‌توجهی کنیم ممکن است در وجود ما رشد کنند و باعث شکل‌گیری الگوهای ذهنی نا مؤثری شوند و انرژی‌های ما را اتلاف کنند.

 

برای انجام تکنیک گفتگوی بین قسمت‌ها و مذاکره‌ای بین قسمت موافق و مخالف به ترتیب زیر عمل می‌کنیم. سعی کنید قبل از انجام مراحل تکنیک حتماً یک‌بار تمامی مراحل انجام تکنیک را با دقت بخوانید و مرور کنید و سپس تکنیک را انجام دهید.

 

مراحل انجام تکنیک گفتگوی بین قسمت‌ها

 

1- در ابتدا کار و تصمیمی که می‌خواهید آن را بگیرید و با مخالفت روبه هستید را مشخص می‌کنید و در روبه‌روی خود تصویری تیره از خودتان به‌صورت کامل مجسم می‌کنید که بیانگر قسمت مخالف ضمیر ناخودآگاه می‌باشد و از او دقیقاً این سؤال را می‌پرسید

 

که“ضمیر ناخودآگاه من آیا حاضری در یک گفتگو در مورد … با من وارد مذاکره بشوی و متقاعد شوی”

 

 به‌عنوان‌مثال فردی می‌خواهد گوشی سونی XA بگیرد و دائماً با مخالفت‌هایی روبه‌رو می‌شود. در این مرحله می‌تواند سؤالی که از قسمت مخالف می‌پرسد به این شکل باشد” ضمیر ناخودآگاه من آیا حاضری در یک گفتگو در مورد خرید گوشی سونی AX با من وارد مذاکره بشوی و متقاعد شوی”

 

پس از پرسش سؤال منتظر جواب می‌مانید و اگر جواب بله بود به سراغ ادامه تکنیک و اگر جواب نه بود دقیقاً به او بگویید “از بین 1 تا 5 روز به چند روز نیاز داری تا با من وارد مذاکره بشوی و متقاعد شوی”

 

و بعد از مشخص شدن تعداد روز، شما بعدازآن تعداد روزبه سمت ادامه تمرین می‌روید.

 

مثلاً اگر گفت سه روز بعد از سه روز ادامه تمرین را انجام می‌دهید و نیاز به انجام مراحل قبل نیست.

 

فقط توجه داشته باشید که می‌توانید فاصله بین روزها را بر اساس شرایطی که دارید تغییر دهید مثلاً اگر زمان زیادی ندارید می‌توانید بگویید از بین 5 تا 10 ساعت به چند ساعت نیاز دارید و یا حتی کمتر و بیشتر از این زمان را می‌توانید تعیین کنید.

 

2-در این مرحله بعد از موافقت قسمت مخالف برای مذاکره کادری مستطیل شکل به رنگ سفیدی را روبه‌روی خود تجسم می‌کنید و در قسمت پایین و راست کادر تصویری از نیم‌رخ خودمان که بسیار خوش‌رو می‌باشد تجسم می‌کنیم که بیانگر قسمت موافق ما برای انجام آن کار یا تصمیم و در گوشه بالا سمت چپ نیم‌رخی بزرگ‌تر به‌صورت عصبانی و مخالف تجسم می‌کنیم که بیانگر قسمت مخالف است.

 

3- بعد از تجسم این دو در کادر سفید ابتدا از قسمت موافق می‌خواهیم دلایل خود را برای موافقت با این کار بیان کند و سپس قسمت مخالف دلایل خود را برای مخالفت بیان می‌کند و این گفتگو تا جایی انجام می‌پذیرد که دیگر دلایلی نماند

 

و چون ما می‌خواهیم که قسمت موافق در این مذاکره برنده شود و مخالف متقاعد گردد گفتگو را طوری رهبری می‌کنیم که قسمت موافق بتواند مخالف را متقاعد کند و با هر گفتگو و بیان دلایل قسمت موافق بزرگ‌تر می‌شود و قسمت بیشتری از صفحه را می‌گیرد و مخالف کوچک‌تر می‌شود.

 

4- پس از اتمام گفتگو بین دو قسمت تجسم می‌کنیم قسمت موافق تمام صفحه را پوشانده و قسمت مخالف کاملاً محو می‌گردد و این قسمت را که نیم‌رخ موافق بزرگ‌تر می‌شود و تمام صفحه را در برمی‌گیرد و نیم‌رخ مخالف کوچک‌تر می‌شود تا جایی که محو می‌گردد را ده بار بدون گفتگو انجام می‌دهید

 

و هر بار که قسمت موافق تمام صفحه را پوشاند برای یک‌لحظه صفحه را کاملاً سفید تجسم می‌کنید و دوباره از نقطه بزرگ‌تر شدن موافق شروع می‌کنید. بدین ترتیب گفتگوی ذهنی و دوگانگی‌های درونی شما در مورد تصمیمات و مسائل مختلف حل می‌شود.

 

خلاصه مطلب:

 

گفتوهای ذهنی ریشه در قسمت‌های مخالف ضمیر ناخودآگاه دارد که در خیلی از مواقع باعث ایجاد دوگانگی و تردید در ما می‌شود.

 

با استفاده از تکنیک گفتگوی بین قسمت‌ها در ان ال پی به شناخت دلیل و نیت مثبت مخالفت ناخودآگاه می‌پردازیم و به گفتگوهای ذهنی پایان می‌دهیم.

 

لازم به ذکر است که این گفتگوها همیشه در زندگی ما وجود دارد و وظیفه‌ی ماست تا با  استفاده از ابزارهای موجود به حل این مسائل بپردازیم.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo